onsdag 13 oktober 2010

Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska


Claire Castillon, har de senaste 10 åren skrivit fem romarer, en teaterpjäs och några novellsamlingar. På baksidan av "Man kan inte hindra..." skriver författaren; kärleken är inte de kärleksfullas privilegium. Människorna i de här novellerna älskar men på väldigt många, extrema sätt. Min favoritnovell heter "Anställd eller egen företagare". En man och en kvinna diskuterar. Mannen driver hela tiden på och kräver att kvinnan lyssnar. Han är ivrig och hon är lyssnande. Först vid slutet förstår jag vad som sker och tänker att det måste väl finnas gränser för kvinnors vilja att lyssna och förstå. Jag tycker mycket om sättet att berätta historien, som läsare sätts man inte in i ett sammanhang utan kastas direkt in i en pågående dialog.
Den här novellsamlingen är översatt från franska till svenska av ett nät av översättare, 14 stycken!
Claire Castillon har även skrivit novellsamlingen Insekt. Den är utlånad just nu så jag får ställa mig i kö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar