lördag 19 oktober 2013

Sju förstörda böcker

Efter sju förstörda böcker, dvs jag läser 30-40 sidor och konstaterar att det här är inte något som intresserar mig, har jag hittat en favorit. Herbjörg Wassmo "Det sjunde mötet". Boken köpte jag för 5 kr på Ta till vara. Jag har läst henne förut men det var det tag sedan. Jag tyckte mycket om trilogin "Den blinda glasverandan", böckerna om Tora och även böckerna om Dina.
Huvudpersonen Rut växer upp på en karg ö, folket verkar kvar i 1800-talet. Alla iakttar och tisslar. På fastlandet i stan ser Rut en pojke bli trakasserad av större pojkar. De tar hans cykel och tvingar honom att kasta sten mot en stolpe. Stenen träffar stolpen och rikoscherar till Ruts panna. Det blir ett djupt jack. Under hela boken finns Rut och pojken Gorm Grande i varandras närhet men lever olika parallella liv.
Wassmo berättar helt fantastiskt.Varje miljö, om det så är en ö i havsbandet eller konstkretsar i Berlin, allt ser man tydligt för sitt inre. Berättelsen rullar på från Ruts barndom till hennes liv som känd konstnär. Som tur är förändras människor även om man har svårt att tro det.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar