fredag 3 februari 2012

Ru


Kim Thúy
Ru














Den här boken köpte jag som julklapp till Emma. Några andra bibliotekarier hade pratat gott om den. För någon vecka sedan kom Emma med boken och sa "läs den". "Vad tyckte du?" undrade jag. "Läs den först". Nu har jag läst den och boken är annorlunda. Det tar en tredjedel in i boken innan jag är med i författarens rytm. Boken är skriven i korta kapitel. Högst några sidor långa. Ibland så korta att de känns som ett slags dikter. Det Kim berättar är fragment ur sitt liv. Ibland är hon i Vietnam som barn. Ibland är hon i Kanada som vuxen. Trots att texten är mycket uppsplittrad så tycker jag hon lyckas skriva en helgjuten bok om sin barndom och sitt vuxna liv. Det tycker tydligen många andra också för hon har fått två fina litteraturpriser. I Kanada fick hon det främsta priset, Governor General´s Award och Frankrikes Grand Prix RTL-LIRE.
Hon föddes i en välbärgad familj. Kriget slog sönder deras tillvaro. De lyckades fly bland många andra tusen båtflyktingar. I det nya landet blev tillvaron mycket annorlunda. Berättelsen börjar när Kim är 10 år och slutar när hon är nästan 40.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar