söndag 10 juli 2011

Sommar och böcker

Under de fyra veckorna jag har haft ledigt så har jag läst mycket. Men många av böckerna var menigslösa...det vill säga att jag inte tyckte om dem av olika anledningar. En bok som inte säger mig något kan vara en annan människas allra största favorit. De fyra böcker som jag nu ska beskriva är mycket olika varandra men läsvärda.
 Mia Skäringer, Dyngkåt och hur helig som helst
Boken innehåller krönikor som varit i tidningen Mama. På slutet finns delar ur en blogg. Det här är en bok, enkelt skriven, som ruskar om med sin ärlighet. Mia skriver om familjen och vardagen och hon gör det humor och desperation i botten. Några meningar som fastnat: Jag längtar efter människor som vågar vara sig själva utan djupa klyftor mellan hur de känner sig och vad de verkligen visar upp... eller
...tänk om vi skulle våga vara oss själva en stund innan vi dör.
 Jean Hatzfeld, Antilopernas list
Många människor berättar här om livet efter folkmorden i Rwanda. Mördarna börjar slälppas ur fängelset och de överlevande tvingas möta dessa människor som slaktat deras mödrar, fäder och syskon. Alla vet att de måste bygga upp samhället igen. Claudine, som träffat en bra man och fått två barn, berättar:
"Jag har blivit förd ända dit bort varifrån ingenting kan berättas.Men det värsta har jag ändå framför mig. Mitt hjärta kommer alltid att vara misstänksamt".
 Philip Roth, Indignation
Det här är en ung mans uppväxt. Han tillbringar mycket tid med sin far och älskar honom. När "Markie" blir äldre så drabbas fadern av en oresonlig rädsla. Han måste hela tiden veta var sonen är och vad han gjort. För att inte gå under så söker sig Marcus Messner till ett universitet långt bort från hemmet. Koreakriget kastar sin skugga över samtiden och många soldater dör. Även amerikanska. Marcus har lagt upp en kurs som han tänker hålla. Han ska vara kursetta i allt. På så vis ska han kunna bli uttagen till högre tjänster inom armen och slippa bli kanonmat. Om inte om funnits...

Chimamanda Ngozi Adichie, Lila hibiskus
Chimamanda föddes 1977 i Nigeria. Det här är hennes första bok. Tidigare har jag skrivit om hennes bok En halv gul sol här på bloggen. Jag älskar den här författaren. Hon är en fantastisk berättare och jag bara vänta på hennes nästa bok The thing around your neck som kommer på svenska nu i år.
Lila hibiskus berättar om en välbärgad familj. En far, en mor och två barn. Fadern driver flera framgångsrika företag. De är knutna till en kyrka och är mycket religiösa. Fadern skänker pengar till många olika vällovliga ändamål. Blygsamt säger han att gåvan är från Gud. Ibland kommer modern med ett blått igenmurat öga. Fadern älskar sin familj så mycket. Han gråter när han häller kokande vatten över sin lilla flickas fötter. Han måste straffa för att allt ska gå väl. Den här boken är en bra beskrivning på vad som kan hända bakom en välpolerad familjeytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar