fredag 3 juni 2011

Bolano / Abdolah

Bolano har beskrivits som en av de odödliga. Han kommer att räknas som en av vår tids viktigaste får jag höra. Eftersom flera rekommenderat boken 2666 så läser jag. Jag fångas av historien men sedan händer något. Jag tycker författaren fastnar i ett upprepande. Om och om igen beskrivs hur lemlästade kvinnor hittas i Santa Teresa. De skyldiga ställs inte till svars. Här någonstans tappar jag intresset. Jag försöker att inte ge upp men på sidan 642 har jag fått nog. Jag vill inte få beskrivet för mig om ännu en kvinna som våldtagits analt och vaginalt. Som fått vänstra bröstet bortskuret och högra bröstvårtan bortbiten. Så de sista 400 sidorna struntar jag i.
Kader Abdolah
Huset vid moskén
Kader berättar om en familj som under flera hundra år bor i ett stort hus. Till huset hör en moské och imamen tillhör ofta familjen.
Den här berättelsen om kvinnornas liv i huset... och om allas roller för att få hushållet att fungera, är mycket intressant. Huvudrollen har Agha Jan, en respekterad man och en av de ledande i basaren. Han gör de allra vackraste mattor och de är tingade redan innan de är klara. Varje vår gillrar mormödrarna en fågelfälla. När de fångat flyttfåglar från världens alla hörn så studeras de noga. Mönstret och färgerna som fåglarna bär kommer sedan igen i mattornas mönster.  Hushållet lever efter koranen men ändå på ett relativt lättsamt sätt. Shahen och hans hustru Farah Diba styr landet Iran.
Boken handlar om den tid när revolutionen genomdrivs och Khomeini tar makten. Tack vare fanatiska unga män och kvinnor kan Khomeini styra och nu börjar ett skräckvälde växa fram.
Kader Abdolah är en duktig berättare och jag slukar boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar