torsdag 11 augusti 2011

Jonathan Strange och Mr Norrell

Susanna Clarke
Jonathan Strange och Mr Norell
Den här boken kom ut i England 2004 och fick ett prestigefyllt pris 2005. En dag när jag klagade för en kollega att jag inget hade att läsa så undrade hon "läser du Fantasy". Eftersom jag gärna gör det så hämtade hon denna tegelsten. En härlig bok som berättar om återupprättandet av den sanna magin i England. Förr fanns magiska hjältar men i bokens 1800-tal  finns mest charlataner som tjänade pengar på taskspeleri. Mr Norrell beslutar sig för att lämna sin boning ute på landsbygden för att flytta till London. Han måste vara där makten är om magin ska få tillbaka sin rätta plats i samhället. 
Boken har 800 sidor och jag njöt av dem alla. Där magin går fram väcks okända krafter, speglar som bär till andra världar, döda som väcks till liv och vem är egentligen mannen med tistelfjunshåret?
I en engelsk intervju läser jag att en journalist undrar över läsarna av denna bok. Då svarar Susanna Clarke att läsarna är i alla åldrar. De är charmiga och har utmärkt klädsmak. Snälla mot djur och barn. Hon har humor!
Och på en fråga om inte historien är lite långsam så svarar hon att hon hellre litar till sin historia än att ta till action för att få liv i berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar