måndag 5 augusti 2013

Resan till Helsingborg

I onsdags packade vi bilen och drog iväg. Jag bäddade i baksätet. Alla tyckte det var en för lång resa för bara några dagar. Jag kan hålla med om det, några dagar till borde vi haft på oss. Men jag led ingen nöd, jag sov gott där bak när Stig körde.
I början av sommaren fick jag för mig att det vore roligt att uppleva Fredriksdalsteatern. Och det var det! Vi kom ner till Helsingborg och bodde på Miatorps vandrarhem. Det var ett stort klumpigt hus men med bra rum och trevlig personal.
 Stig ville över till Helsingör för att gå runt i alla trevliga spritbutiker där personalen bjöd smakprover på olika likörsorter. Alla affärer hade 50% REA så jag gick runt i klädbutikerna. Det blev en svart liten brodyrkofta...
...när vi kommer tillbaka då vill jag gå på Dunkers kulturhus, sa jag... men när vi väl kom till Sverige igen så var jag trött och det blev raka vägen hem till Miatorp.

 Vilken skillnad att se teatern på plats än i TV:n.  Scenen var mycket mindre än jag trodde. I år spelades "Allo Allo emliga armen". I huvudrollerna Sven Melander och Eva Rydberg. Jo, jag gillade det hela men det kändes lite avslaget. Scenen här ovan var den enda dansscenen med fart och fläkt. Ni som sett Allo allo vet att det förekommer fransmän, italienare, engelsmän och tyskar. Alla på scen bryter när de talar. Det blir ett jäkla brytande!

 En tidig morgon i Helsingborg. Till och med en stor, gul silo blir vacker i soluppgången.
På hemvägen letade vi på Ullared. Huva, att människor vallfärdar från hela landet för att handla här är ett mysterium. Vi tröttnade snabbt men det blev några handdukar och mjukisbyxor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar