tisdag 22 juni 2010

Aktier och spekulation

Den 3 juni läste jag en artikel på DD:s debattsida. Den var skriven av en ekonom och folkhögskolelärare som heter Jan-Åke Blomqvist. Hans artikel börjar så här:
Idag används 97 kronor av hundra till spekulation enligt Världsbanken. Futtiga 3 kronor används till att byta varor och tjänster med varandra! Det som pengar en gång i tiden uppfanns för. Allt annat flyter runt i en gigantisk spekulationskarusell. Jag avskyr att ha blivit intvingad i den här världen. Att behöva välja var mina pensionspengar ska placeras. I alla medier ska vi informeras om hur all världens börser går.
Jag lägger hellre min fritid på att läsa men det får jag väl äta upp som pensionär.


Gonzalo Moure
"Karamellens ord" Har du en 10-11 åring i din närhet så läs den här boken högt. En underbar berättelse om den döva pojken Kori som bor i ett läger i Sahara. Kori ser att människor rör på munnen man han förstår inte varför. En farbrors dromedar föder en kalv som Kori kommer att älska. Den här boken är fantastiskt berättad, mycket sorglig men man lägger ifrån sig den med ett lyckligt leende.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar