söndag 20 juni 2010

"Vattvälling"

...och så levde de lyckliga i alla sina dagar...       ( min alldeles egen bild av bröllopsparet)
Victoria är vacker som en dag och Daniel verkar vara en bra kille...kanske inte underskön men jag tänker på vad min mormor (född på 1800-talet) sa när någon klankade på utseendet hos någons make. "Var och en får vara glad över sin vattvälling".

När jag spelar teater så står jag där på scenen och föreställer. Jag låtsas att jag t ex är Anna Granlund och publiken låtsas att de tror på det. Likaså är det med kungahuset. De låtsas stå över folket och vi undersåtar låtsas tro det. Bara för att vi behöver sagan. Vi behöver glansen och firandet. Naturligtvis tror vi inte att de är människor som klarar sig undan sorger och bedrövelser. De har sina otrohetsaffärer precis som hos folket. De har sina alkoholister precis som hos folket. De har sina skilsmässor och sjukdomar men vi låtsas...

Nu kan alla som inte vill ha ett kungahus börja arbetet med att ändra konstitutionen. Ni vill ha en president i stället...en som väljs till sitt ämbete. Precis som i Tyskland. Där valde de en president som nu plötsligt vill hoppa av och man få börja om att söka ett nytt statsöverhuvud. Vad kostar det?
Jag tycker vi kan fortsätta att låtsas tillsammans med kungafamiljen. Det fungerar och handen på hjärtat nog kan det vara värt 17 kronor om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar