fredag 26 november 2010

...men vad är det som gör det?!

En kollega sa för några dagar sedan...visst är de bra men jag förstår inte riktigt vad som gör den så otroligt framgångsrika. Jag hade just berättat för henne om ett radioinslag på morgonen. Där berättades om en stor bokhandel i New York, de hade stora staplar med förre presidenten Bushs memoarer men bredvid fanns ännu större staplar med Stieg Larssons 3 böcker om Sahlander och Nyqvist.
Jag har läst böckerna och sett filmerna men eftersom jag just nu inte kan göra så mycket annat så lyssnar jag
på ljudböckerna. Reine Brynolfsson läser mycket bra. Lugnt och med perfekt pausering.
Det här är en ursaga. Det goda slåss mot det onda. Den manliga hjälten är vacker, stolt och ger sig aldrig. Dessutom har han den goda smaken att välja kvinnor efter attraktionskraft inte ålder.
Den kvinnliga hjälten, Lisbeth Salander, är en och en halv meter hög. Hon väger 40 kilo men ve den buse som vågar ge sig på henne.
Lägg därtill grundberättelser som initierat berättar om trafficking, ruffliga bankaffärer och SÄPO så börjar man förstå varför böckerna just nu säljs i 40 länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar