lördag 15 januari 2011

Ledig lördag

När jag ska roa mig själv så sitter jag och fantiserar. Förra året började jag med en pjäs, arbetsnamnet är "Dunder och brak". Men efter att ögat började krångla tappade jag sugen. Nu har jag börjat skriva igen och har så kul. Det blir kortare stunder och så bryter jag av med kaffe, tvätt, promenader och annat plock. Jag tänker lägga ut scener här på bloggen men vet inte riktigt hur man gör. Bilder och nätadresser kan jag men text får jag klura på.
Om man ska försöka beskriva pjäsen så är det historisk saga. När jag pratade med en historisk mycket bevandrad vän så sa han "du kan inte ta det namnet för det är bara under en speciell tid". Jag tänker i alla fall ta mig friheter, den här texten är en saga som utspelar sig i Falun. Tiden kan vara allt från 1300-talet till 1700-talet.
Historien börjar med en kamp mellan Gud och Djävulen om en flicka som föds i Falun. En ängel hinner först fram till flickan och hinner ge henne så starka gåvor att hon klarar djävulens (dvs ondskans) alla finter.
När hon föds blir hon spådd att giftas bort med en mycket mäktig mans son. När mannen får höra om spådomen ser han till att hon dränks i en trälåda. Den som dränker henne slarvar och lådan hittas och hon växer upp i en annan familj. När hon är vuxen blir hon upptäckt och än en gång utsatt för ett mordförsök men hon är en riktig hjältinna och klarar allt som hon utsätts för. Slutet gott allting gott.

Ja! Jag lyckades få in en scen:

Burgrevens betjänt upptäcker Kristina hos GarvareparetVår hjältinna Kristina hos den familj som hon kom som liten till. Hon är nu 16 år. Fostermodern heter Lina systern Matilda.


Lina   Kristina Kristina! Va fan är hon när man behöver henne!

Matilda   Vad är det mor?

Lina   Ropade jag på dig kanske!! Vad är det här!!

Matilda   Det är skinnen som vi skulle lägga i blöt…

Lina   Jag sa till er att sträcka dom inte lägga i blöt..nog är det väl själva faaan att man ska göra allt själv.

Matilda   Men Kristina sa…jag trodde vi skulle sträcka..

Lina   KRISTINAAA (nu har även grannarna kommit efter allt liv)
(Lina pekar aggressivt på Kristina, alla lyssnar förskräckta)

Lina   Matilda har rätt och du har fel!

Kristina   Men mor sa i går att…

Lina   Kan du inte stå för dina misstag?!!

Kristina   Jo men…

Lina   Om du inte vet hur saker och ting ska göras så kommer du till mig och frågar! Förstått? Förstått!!

Kristina   Ja (grannarna försvinner lika stukade som Kristina. Burgrevens betjänt kommer för att handla skinn)

Lina   Gå och ta hand om kunden och se för helvete till att inte skrämma bort honom.

Kristina   Kan jag hjälpa till med något?

BB   Burgreven behövera några bra skinn till nya sadlar och seldon.

Kristina   Följ med mig så ska jag visa (går iväg bakom huset)

Lina   Säg åt Petter att han kommer och hjälper dig att dra bort eländet (viftar mot Matilda och baljan, Lina sjunker ner på en bänk, det blir tyst och stilla för en stund, fåglarna kvittrar och solen värmer)


Kristina   Då skickar vi drägen med hudarna i morgon…så kan ni betala till mor. (BB sätter sig brevid Lina)

BB   Ni har en trevlig dotter! (tar upp pengar ur en pung)

Lina   Vilken av dem? (stoppar undan pengarna) Den ljusa eller den mörka.

BB   Nu tänkte jag på henne jag mötte, den mörka.

Lina   Ja hon ja…lilla fröken Moses.

BB   Fröken Moses?

Lina   Får jag bjuda på en sup för en lyckad affär? (hämtar glas och slår i) Skål för rediga sadlar!

BB   Moses?!!

Lina   Jaja…det har gått så lång tid…En dag för många år sedan kom min man Jöran hem med en blöt låda med en unge i. Lådan guppade på vattnet och var på väg att sjunka…han kastade sig i och bärgade lådan…hade jag fått bestämma så hade vi tagit lådan och slängt i ungen men han ville promt behålla henne…snart kommer det någon och kräver henne tillbaka. sa jag. Men inte då!
Den ville de bli av med!

BB   ..i en låda..har du lådan kvar?

Lina   Hur så?!

BB   Jaa…. jag tycker det var en fängslande historia. Den måste jag berätta för Burgreven förstår frun så om…

Lina   Ja om han tycker det är så roligt så…vi har tändved i den… (hämtar lådan)

BB   (tar lådan, vänder den och tittar i botten) som sagt…nu måste jag iväg (går)

Lina   Hallå där!

BB   Vad?

Lina   Lådan…

BB   ..lådan ja.. Adjö (lämnar över)

Lina   Adjö! Det tar vi en sup på …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar