måndag 23 maj 2011

Agda Boman

100-årsfirande av Brandstationen. För 14 dagar sedan blev jag tillfrågad om att göra Agda Boman, den kände stadsarkitekten Klas Bomans hustru. Jag byggde min text på den framtidstro som den tekniska utvecklingen väckte. Vid den tiden gick Selma Lagerlöf runt och filade på det tal som hon skulle hålla på "Internationella rösträttskongressen". Tänk alla kvinnor som kämpade för rösträtten...
Precis när jag skriver det här så hör jag programledaren i "Vem vet mest"...när röstade kvinnor för första gången i Sverige?!!! Snacka om tillfälligheter. 1921 var det så kvinnornas kamp gav resultat.

Det svåraste med att framföra en text som ingen hört är att man inte kan få stöd någonstans om man kommer av sig...men det fungerade bra.

Jan Broman tog kort så jag hoppas jag får ett kort på Agda Boman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar