söndag 15 maj 2011

Konstresan

Vilken lycka, att få träffa två människor som vet vad de pratar om. Som lyser av en inre glöd för det de sysslar med.
Första stoppet på lördagens konstresa är stentryckeriet i Styrsjöbo. Ägarinnan heter Eva Gullersbo och hon har själv byggt upp sitt stentryckeri och lärt sig den gamla tekniken från 1700-talet. Ett tung arbete med stora kalkstenar. Eva berättar om tekniken hon använder. Tänk bara att slipa med sand, vatten och helt för hand!
På ovansidan av tryckerit fínns ett litet galleri. Jag köpte mig en present till födelsedagen. En bild fylld av fantasi och skaparglädje.

Artikel om Eva

På eftermiddagen hade vi ett inbokat besök på Greeverket. Men tala om att ha tur! Vi får själva initiativtagaren till konstsamlingen, ägaren Hans Erik Börjesson som ciceron. Vilken berättarglädje! Kanske var det så att före detta biskopen Claes-Bertil Ytterberg skulle få en intim visning och vi fick hänga med. Det får vara hur det vill med den saken men en intressant visning fick vi!
Eftersom jag inte vet något alls om Hans Erik Börjesson så blev jag mycket nyfiken när han sa att han som fattig student sett Greens hotell på 50-talet och fått en uppenbarelse, detta skulle bli ett nytt San Michele. 11 år senare köper han hotellet. Hur han kunde det berättade han inte om så efteråt gick jag fram och frågade hur han lyckats köpa hotellet. Om han satte sig i skuld eller... Nja, jag hade fått en idé berättade han. Jag var reseledare men ansåg att jag kunde ordna resor mycket bättre, så här gjorde jag....han berättar livligt och avslutar med...och då rullade kulorna in!
http://svt.se/2.122744/1.2245048/en_rik_mans_dagbok
När jag letar på nätet så ser jag att han kallas resekungen och är miljonär många gånger om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar