tisdag 14 oktober 2014

Gammal tvättkunskap

Det gäller att passa på att få hjälp när Lina kommer. Vi drar tvätten som blivit liggande. Förr drog man alltid för att sedan mangla. Mangeln är skippad för länge sedan men "draget" är kvar.
Om man först drar och sedan viken hårt så ligger sig lakanen släta.
 Det blir som en dans, först veckla ihop lakanet i händerna för att sedan dra omväxlande...
 Dags för viket...viker du? viker jag?
                                          ...eller viker Sven?


Men så slutar det med en "Isadora Duncan-dans".
För övrigt är jag trött och sover mycket. Jag har en gnolande, difus värk bakom revbenen...men jag tvingar mig att gå ut. Det blir inga långa turer men jag behöver höstlukten, den kalla fuktiga bladdoften. Nu har älgjakten startat häromkring, när jag inte orkar gå långt kan jag skylla på att i skogen kan man inte vara med alla skjutglada jägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar