tisdag 16 februari 2010

En lååååååång dag

Bi grubblar...l
Löst...
På radion, tankar för dagen. En av mina hjältar från Läkare utan gränser berättar minnen från ett uppdrag. Hur de i ett inferno försöker hjälpa människor. Att tvingas sortera, vilka ska hjälpas och vilka ska väljas bort? Hur han nu, hemma i trygga Sverige, hör en låt som ett gäng musiker spelade där nere...och hur gråten äntligen kommer.
Toftbyskolan: hela förmiddagen berättar jag för barn. Det är intensivt och den ena gruppen avlöser den andra. Där sitter jag och berättar, rakt upp och ner, utan häftig musik och snabba klipp och ungarna lyssnar andlöst. Vilken ynnes att få uppleva det.
Berättelserna är:
1, Benny och skinnpajen (öden och äventyr som handlar om min bror Benny)
2, Den glada kokerskan (bröderna Grimm). En annorlunda saga om ett glatt och respektlöst fruntimmer.
3, Kvinnan, prästen och fjädrarna (en historia som jag fann i filmen "Tvivel")
4, Dumbommen eller så ska jag göra nästa gång
5, Manka och domaren (en fantastisk saga om en klok och vacker ung kvinna)
Kvällen avslutas med ett pass i Fackdisken. Mina kolleger för kvällen, Bi och Ingela, ser ni längst upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar