lördag 16 april 2011

Torsdag i Mora

Det är fantastiskt att få ställa sig framför 13 personer och berätta om berättandet. Det vill säga att få inspirera andra människor att berätta. Att stå inför en grupp människor som ser på en och som har en positiv förväntan på en ...vilken ynnest!
Första timmen berättade jag olika slags berättelser: sagor, fantastiska berättelser, Benny-historier, sanna historier och berättelser tagna ur böcker och filmer.
Den andra timmen fick deltagarna olika sagor. De skulle försöka se "skelettet" i historien och sedan berätta med egna ord. Först i den lilla gruppen och om de så önskade inför den större gruppen. En kvinna berättade sin saga, en relativt trivial sak som väckte till liv en annan helt fantastisk historia som kvinnan själv upplevt.
Tredje timmen fick de slå tärningar som hade olika motiv. Av de fem motiv som de fick fram skulle skapa en berättelse.
Sista halvtimmen berättade jag var jag funnit historierna, hur jag knytit dessa historier till mig själv och gjort dem till mina. Berättelser finns hela tiden runt en bara man upptäcker dem och sparar dem för framtiden.

Jag glömde kameran men Yvonne tog kort och förhoppningsvis kommer foton senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar