fredag 21 oktober 2011

Mycke firande blev det...

 Dalarnas museum hade en stor mottagning för Örjan Hamrin. Han har fyllt 67 år och ska trappa ner jobbet på museet. Han kommer säkert att arbeta vidare med historiska visningar och annat. Nu i egen regi.
 Jag tyckte att det var passande att jag kom som en figur ur Elsborgsvandringarna. Här har just "Emma Hellström" kramat Örjan. Emma bodde ihop med sin gruvarbetare under många år. Prästen kom ständigt och tjatade att de skulle gifta sig, men det brydde de sig inte om. Men gubben blev sjuk och sa till Emma "Nu får vi nog ta och gifta oss i alla fall, så du kan få änkepensionen". Det var mitt i vintern och gubben hade inga pengar till brudbuketten. Han kom hem med några grankvistar. Emma sa "Jag satt kvistarna i en liten butt. Det var så grönt och grant och dög då gott till brudbukett".
Jag tänkte att det ska Örjan få. Så på bordet bland allsköns underbara blommor stod en liten butt med gröna grankvistar.
På bilden här ovan ser han trött ut. Tacka för det! Det var fullt med folk och ännu fler kom. Tänk att stå och krama och smila i tre timmar.
Lakritz fick nykokta godbitar och en födelsesång. Han fyllde 7 år igår! Mottagningen bestod endast av två personer men han verkade nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar