fredag 9 mars 2012

Mat-Tina och Kris-Tina

Hur ska man bära sig åt för att minnas författarnamn? Otaliga är de gånger som jag pratat om böcker, irrat runt på biblioteket och letat, för att sedan tvingas ta katalogen till hjälp. För ett tag sedan läste jag tre böcker av en författare vid namn Kristina Ohlsson. Helt omöjligt att komma ihåg. Då kom jag på att det finns en känd Tina, Mat-Tina. Eftersom Kristina skriver deckare så får hon bli Kris-Tina. Så här ser hon ut:
Hon har arbetat för SÄPO och bott i Wien. Hur hon hinner arbeta med säkerhetsfrågor på heltid och sedan skriva tre böcker är omöjligt att förstå. Böckerna jag läste heter: Askungar, Tusenskönor och Änglavakter.
I april kommer hennes fjärde bok ut, Paradisoffer.
I vanliga fall är jag inte överförtjust i deckare men de här föll mig i smaken. Huvudpersonen heter Fredrika Bergman. Hon arbetar inom polisen. Hon har en akademisk utbildning och anställdes vid polisen när nya tankegångar prövades. Nämligen att anställa människor med annan utbildning än polisskolan. Oj, oj vad det väcker ont blod hos gamla ärrade kollegor.
Jag tycker om Kris-Tinas sätt att beskriva människor och hur hon bygger upp en spännande intrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar