söndag 13 maj 2012

Hemvändardagen

Både Stig och jag är födda och uppväxta i Blötberget. Lördagen den 12 maj var det hemvändardag. Jag var tillfrågad om jag ville göra ett berättarprogram...och det var klart jag kunde tänka mig. Tyvärr var lokalen ett kallt omklädningsrum där det ekade. Det var inte lätt att berätta där men nu är det gjort. Jag måste bli bättre på att i förväg berätta hur lokalen ska se ut. Jag trodde nämligen att vi skulle vara i skolan men så var det inte.
 
 Inger Heed, ibland lekte vi och hade så roligt för att i nästa sekund vara som hund och katt.
 Mamma anmäler sig till boule-tävlingen. Priset är den undersköna plastpokalen.
 Hans Boman fnissar och säger "Kommer du ihåg när Bruno satte på sin projektor och visade porrfilm på den här vita väggen. Olga i tygaffären kunde inte förstå varför det stod en hel hop människor och stirrade upp mot hennes fönster".


 Jag älskar gamla hus från den tiden då det praktiska inte förtog det vackra. Att man tog sig tid och använde sig av sin byggskicklighet. Det här var ett maskinhus.

Trolldrottning Salvia i en kall, ekande sal...men ska man föreställa ett troll så borde man tåla kyla.
Mamma tävlade i tre timmar! Jag försökt ge henne korv. Hon hade inte tid. Jag spelade min berättarföreställning. Hon hade inte tid. Till slut hade hon slagit ut allt motstånd utom i den sista matchen. Hon tog silver! Inte illa att slå ut många yngre förmågor när hon själv blir 88 i höst. Och vilken tur att hon inte vann pokalen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar