lördag 12 maj 2012

Surfplattor på längden och bredden

Anna-Lena från Länsbibliotek Dalarna är en av arrangörerna.
Sara Wikström och Emelie Lundgren är två pedagoger från Säter. De använder surfplattor i den dagliga verksamheten. Jag tror säkert att barnen tycker om sin nya leksak. Men vad jag reagerar mot är de tråkiga apparna som de använder. Det är som att gå tillbaka till barnbokens 1960-tal då bilden inte var så viktig. Grafiken är så tråkig i de amerikanska apparna som används och ljuden är inte roligare. Ska jag ropa hurra till det här så borde våra duktiga barnbokskonstnärer göra appar. Gunna Grähs, kom igen!


Anneli från Falu stadsbibliotek är gruppledare och försöker få ihop gruppen.
Åsa Eliasson, bibliotekarie från Västerås stadsbibliotek. Hon kallar sig själv tekniknörd och skaffade sig den första surfplattan medan den fortfarande var svindyr. Hon vet mycket om hur man kan använda plattan i det dagliga biblioteksverksamheten. Till exempel att sätta upp en surfplatta i konsthyllan men en länk till till exempel Louvren. Bra idé men då måste man kunna sätta fast den på ett fiffigt sätt...annars tror jag den snabbt försvinner. När våra telefoner försvinner så gör säkert en surfplatta för 5500 kronor det också.
Samuel Stenstrand, interaktionsdesigner på Usify. Han vet allt om hur man kan anpassa olika plattor efter användarnas behov. Om man ser dåligt, hör dåligt eller är normalstörd när det gäller teknik. Birgitta från Länet introducerar.
Många plattor finns det, läsplattor, androider, surfplattor...
Det finns flera som twittrar om utbildningsdagen direkt under dagen. Hur hinner de ta in information samtidigt som de twittrar. De är helt enkel en annan generation än den som jag tillhör.
När jag kom hem hade Stig fixat en riktig paradrätt. Plankstek "Back and white". Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar