tisdag 8 maj 2012

Julafton!

När jag var barn älskade jag att rota runt på farmors vind bland korgar, påsar och gamla snören.
I dag upplevde jag samma känsla när Stig och jag gick på visning i Kronobränneriet. Där finns saker som blivit skänkt eller inköpt till Dalarnas museum. Jag har många gånger gått förbi Kronobränneriet på Spökvandringarna och berättat för barn om Gustav III och hans idé att tjäna storkovan på Falubornas supande...men jag har aldrig varit där inne. Nu fick jag chansen. Dammigt, trång och helt underbart:
 Kvinnor i arbete med lin. Gamla foton är fascinerande. Mest ser jag på kläderna.
 Dessa männiksor ser lite motvilliga ut eller är de bara blyga.
 Längst upp finns en likadan väska som jag har när jag spelar teater. En "barnmorskeväska".
 Den här vackra "runstenen" är gjord av en man i Ludvika. Han påstod att det han målade redan fanns i stenen. Den här handlar om en kung som fanns för länge sedan i Dalarna.
 En jättesåg som användes till att såga upp stora isblock.
 Greger, vår guide, och en del av publiken.
 En del finns det mycket av, som spinnrockar.
 Här i Kronobränneriet står resten av Selma Lagerlöfs saker.

 Falu gamla teater ligger här nedpackad. Tänk att få se allt detta uppsatt igen!
 Teatermanick, men vad?
En mycket praktisk publik-klädhängare.
 
Om jag fick välja något i hela denna enorma samling så skulle det bli den här underbara resekistan. Så vacker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar