torsdag 18 april 2013

Fantastisk kunskaper

Man blir aldrig för gammal att lära...och jag hade turen att få gå på föreläsning på Dalarnas museum.
Lisbeth från Vansbro var med.
Lisbeth har ett roligt sätt att fixa håret på morgonen. Hon tog helt enkelt sin borste och virade in håret i. Så fick det torka sedan tog hon nästa test. Bra idé!
Det här är Carina Fast. Hon är lågstadielärare och filosofie doktor i pedagogik. Hon talade om  begreppet Literacy. Bland annat barns sätt att "läsa" av sin omgivning. Redan små barn, som tillhör en viss grupp människor, lär sig snabbt gruppens symboler. Ta till exempel det stora M:et som visar var MacDonald finns. Det är nog inte många barn som inte kan läsa av den symbolen.
Carina berättar också att hon inom sin forskning undersökt hur skola och förskola tar emot barns kunskap. Många barn har stora kunskaper inom olika områden det gäller bara för omgivningen att intressera sig för det barnen kan. Det är roligt att lyssna på Carina. Hon varvar teori med historier från levande livet.

Jag tycker jag kan relativt mycket om bokprat men det här var alldeles nytt för mig. Kendra McDonell och Craig McDonald berättade om sitt sätt att bokprata med hjälp av en smartboard. Åh, vad jag blev sugen att lära mig det här. De visade några böcker på smartboarden och till bilderna hade de knutit små filmer, bilder, kluriga frågor som fick svar på det mest finurliga sätt. Det verkade inte finnas något som inte gick att göra. Jag kan tänka mig att de här två kan fånga även pojkar som har ett stort motstånd mot böcker. Böcker är mesigt tycks en del ungar tycka men med det här sättet att presenter böcker blir det helt fantastiskt.
Länsbiblioteket var det som ordnade den här härliga dagen.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar