lördag 20 april 2013

Här försvinner min barn- och ungdom

 Blötbergets Folkets Hus. På 1940-talet byggde pappa och alla andra arbetarna upp F.H. Det behövdes lokaler där man kunde mötas ostört. Där spelades det matiné, revy, teater. Där hölls syföreningsauktioner, lotterna kallades för åror. Så många gånger som jag gått uppför den breda trappan med förväntan pirrandes i kroppen. Pappa, Anders Karlsson, arbetade frivilligt på FH vilket gjorde att jag och min bror fick gå på bio lite då och då. Vilken lycka! Även om pengarna tröt ibland så visste min bror och jag att vi fick gå. Arbetarna inte bara arbetade på sin fritid med Folkets Hus, de ägde också andelar i huset.
På den här tiden visste man att ensam är inte stark. Tillsammans förflyttade de berg. På många håll i Sverige nekades arbetarna att få hyra lokal. De som satt på makten ville inte ha starka arbetargrupper.
Och nu 70 år senare rivs Folkets Hus. Efter en vattenskada räcker inte försäkringspengarna till en ombyggnad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar