söndag 16 mars 2014

Myrstacken

Ofta tänker man inte på att alldeles runt hörnet där man bor, finns samhällen med många hundratusen individer, riktiga storstäder. Jag har kollat in en myrstack nära mig. Den stacken har varit aktiv i några veckor. För ett tiotal dagar sedan var myrorna sega och gick långsamt och till synes lite mållösa. I dag var det full rulle och alla rörde sig snabbt. Jag har ofta funderat hur en myra, som hittar mat, kommunicerar med sina vänner. Nu vet jag, i TV såg jag en forskare som berättade att när en myra hittar något bra så lägger hen ut ett doftspår som andra kan följa. Praktiskt! Tänk om grannen hittar ett riktigt bra hjortronställe och jag sedan bara kunde hitta dit genom att sniffa lite i luften...


Ett sådant här ställe kan jag bara inte låta vara...jag måste hoppa för att höra det ljuvliga, kraschande ljudet. Ljudet av vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar