fredag 11 juli 2014

Flogberget

För cirka 10-12 år sedan var Örjan Hamrin och jag vid Flogberget. Örjan berättade om våra historiska vandringar på Elsborg och jag spelade upp några scener...allt för att inspirera några människor som ville starta historisk teater på platsen.
Nu var Berit, Lisbeth och jag där för att gå den historiska vandringen. Vädret var underbart och vi njöt av kvällen.

 Berit, jag och Lisbeth i gruvhjälmar...mest för att få till en äkta känsla av att det kan hända saker och ting men ingen av hjälmarna hade hakband så de var helt värdelösa rent säkerhetsmässigt.
 Mannen som visade oss runt och berättade om driften, "inschengö´rn", var en duktig berättare.
 Här kommer gruvfrun, spelad av Lena. Hon är musiklärare i Ludvika. Jag är bekant med henne sedan hon spelade med i Blötbergsrevyn och jag skrev en del texter.
I slutscenen kom en stilig man in, August Palm. Han försökte få arbetarna att gå samman för att hävda sitt
människovärde.
En härlig kväll som slutade i elände. Lisbeth vaknade mitt i natten och hade åkt på en sjujäkla magsjuka. Det
blev till att ordna skjuts hem till Vansbro. Men som tur är så ringde hon på eftermiddagen och hon kände sig
bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar