onsdag 16 juli 2014

Livstecken

Det var länge sedan jag skrev om böcker jag läser. Eftersom jag är en snabbläsare så glömmer jag också böcker lätt. Därför är det bra att ha nedskrivet vad det var som fängslade med en bok.
Just nu har jag läst ut
Livstecken av Gunilla Linn Persson
mest känd för Skärgårdsdoktorn.
Livstecken är en brevroman. Hon har fött en dotter med Down syndrom och nu försöker hon förstå sitt liv. Hon berättar levande om att vara mamma, sköta sitt arbete trots skilsmässor, svek, djup sorg och flera psykoser.Gunilla ställer frågor till vänner, makar, barn. Hon får också ur sig ett ursinne eller som hon kallar det harm. Ett gammaldags ord "att harmas" över något. Det är ett härligt driv i texten som gör att det är svårt att lägga boken ifrån sig. Det märks att hon både är författare och journalist.
Boken är en roman men jag läser den som en biografi. Det är lätt att tänka sig att allt har hänt men så läser jag några intervjuer av henne och förstår att detta är en roman men med många stycken från verkligheten.
Jag ser fram emot att leta fram fler titlar av författaren.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar