torsdag 29 april 2010

För Sverige i tiden

Programmet, på TV4, om kung Carl Gustaf är just slut. Drottning Silvia säger sist i programmet  "Kungen är rolig, synd att inte fler vet det". Jo, jag vet! När Falun blev invigt som Världsarv blev jag tillfrågad om jag ville spela för kungen vid Ernst Rolfgården. Det var ingen som frågade vad jag tänkte göra. Jag fick bara stränga order om att hålla tiden. Schemat var strängt uträknat! Jag tänkte att vad kungen behöver är att få vara med om något roligt så därför ville jag spela historisk buskis för honom.
 Jag föreställde en Elsborgsperson från 1900-talets början och berättade  hur det gick till när jag kidnappade en gris. På brett dalmål avslutade jag historien med "men moster Karlsson var inte alls arg för att jag dragit iväg med hennes sugga. Hon kom ut med sin sumppanna, gick ut på slaskhögen och slog ut sumpen. Ut ur kaffepannan trillade det en död råtta, då sa moster Karlsson - hä vant unnligt att kaffe smaka så könsut hela veckan". Så tittade jag på kungen och sa "nu går jag in å sätter på lite kaffe åt oss men va int orolig ja ska lägga på nytt kaffe"-
Då säger kungen på stockholmsmål  "Legger du på en ny råtta också?". Det var riktigt roligt att träffa kungen och schemat det gick åt fanders!

Sumppanna var en stor kaffepanna som man kokade kaffesumpen i så länge som vattnet blev lite färgat. Man kokade kaffe i en liten kanna så hälldes sumpen i sumppannan och den kunde man koka upp om och om igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar