torsdag 8 april 2010

Påskböcker

Chimamanda ngozi Adichie "En halv gul sol"
Efter boken "Vi, de drunknade" en bok som jag tyckte hade allt, så har jag  haft svårt att hitta något intressant att läsa. Jag klagade inför en kollega och hon sa: "Ta den här, En halv gul sol".
Jag gjorde som hon sa och det här var en bok som passade mig. En författare som verkligen kan konsten att berätta. Författaren låter en följa några människor, tvillingarna Olanna och Kainene, och bli bekant med deras vardag. Så småningom flyter en konflikt upp som  utvecklas till ett krig. Känt som Biafrakriget. När dagstidningar refererar från krig och oroligheter förvandlas människor ofta till namnlös statistik. Den här boken ger en förståelse för hur jävligt ett krig verkligen är. 
Carin Hjulström "Finns inte på kartan"
Det här boken är på sätt och vis en Robinsonad, en utvecklingsroman och en "Feelgood"-roman. Jag hade inte så väldigt stora förhoppningar om den men blev överraskad.
Huvurollen Frida Fors går ut journalisthögskolan och får till sin fasa praktikplats på en lantsortstidning. Pojkvännen får naturligtvis en glassig kvällstidning medan hon ska börja på Smålandsbladets lokalredaktion! Frida upptäcker så småningom att det finns liv, både i bygden och människorna. Kanske mer liv än hon önskat sig, upptäcker hon när hon råkat trampa några bybor på tårna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar