lördag 25 september 2010

Jonas Gardell

"Lisbeth från Vansbro" och jag var till Falu folket hus i går. En av garderobsgubbarna sa "Välkommen hit...den där Gardell kan det va nå´t?" Ja det kan det, sa jag. Han är en duktig författare, bra på att skriva för scen och kan själv agera.
Mina förväntningar var höga och jag blev inte besviken. På den stora scenen finns endast en stol och ett bord. Hans rekvisita var en svart handduk och en röd toppluva! Där står en man som vågar vara helt naken som människa och publiken bara älskar honom.
Han gav bl a brylépuddingen ett ansikte när han slet av sig skjortan och visade magen. Men vad han fick anstränga sig och luta sig framåt för att det överhuvudtaget skulle bli en liten mage! Det är få artister som kan få 500 personer att tjuta av skratt för att i nästa sekund sitta andlösa, knäpptysta...
Mycket modigt! Och ändå är det bara enkla vardagsberättelser som Jonas får så levande
Sist jag såg någon ensam fylla scenen var Frode men Ängelen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar