onsdag 23 mars 2011

Att röka eller inte röka...

På väg till jobbet lyssnar jag på P1. En tobaksforskare berättar att i Sverige har många slutat röka men det går åt ungefär lika mycket tobak ändå. Tobak som man inte sätter fyr på det vill säga snus. Journalisten undrar hur man ska påverka den miljon som väljer att röka.
"Vi har avskräckande texter på paketen. Men efter ett tag så ser folk inte dessa".
"Så det behövs något annat sätt att påverka folk då? säger journalisten.
"Jag tror att vi behöver tänka nytt...vi kan sätta en gräns för tobak vid 20 år. Nästa år höjer vi till 21 år och så vidare...efter 40 år så har vi fasat ut beroendet!" säger forskaren.

Jag skrattar högt och ser framför mig hur en 60-åring väser till 61-åringen "Du! Kan du inte köpa ut till mig är du snäll!" Host host


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar