fredag 11 mars 2011

...kan man väl inte heta...

När vi flyttade till Boliden för många år sedan så kom det fram en kille till mig.
"Vad heter du?" undrade pojken som hette Fredrik.
"Jag heter Maj" svarade jag.
"Det kan man väl inte heta"
"¨Kan man inte? Varför inte det då?"
"Nej, du ska väl heta Maj-Britt, Maj-lis eller Maj-vor" sa Fredrik. I Norrland var det vanligt med dubbelnamn.
Han tyckte helt klart att något fattades. Likaså känner jag när jag hör namnet Juholt. Jag vill säga...men så kan man väl inte heta..Junholt, Jusholt eller Jukholt ska det väl vara.

Men för övrigt verkar han, så här långt, reko. Jag tycker om att han trycker på att han vill arbeta för social demokrati...jag vill att Socialdemokraterna åter börja tala om och arbeta för solidaritet mellan människor. Även så solidaritet mellan åldersgrupper.
Att vi innevånare i landet Sverige åter kan bli stolta över vår gemensamma tillgångar; skola, sjukvård, kultur osv... och  inte bara abetar för enskild välfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar