lördag 19 mars 2011

Himmel och helvete

Lördagen är så underbart vacker. Snön glittrar som diamanter och naturen är vidunderligt vacker...men hela tiden kommer bilder upp i mitt inre. Jag har sett på Aktuellt, BBC och CNN. De matar fram bilder från Japan. Och än en gång får man lära sig ett ord man inte kunnat förr, Fukushima. Först en jordbävning, sedan en tsunami och upp på allt detta ett kärnkraftverk som löper amok.
Det är två bilder som bitit sig fast. Först en mamma...hon går på en väg och håller sina små döttrar i ett fast grepp. Hon tittar in i kameran och säger att hennes man är försvunnen. Då hör man en av döttrarna, "jag vill gå hem".
Eller mannen som helt förtvivlat berättar "min fru är borta, min son är borta, mina fyra barnbarn är borta". Runt omkring är utplånade hus med en tjock lera överallt. Han står där helt ensam.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar