söndag 25 september 2011

Medicinhistoriska muséet

Högst upp på vinden i Gruvmuseet finns ett litet fint museum. Det är Marie Lennestig idé och hon har fått arbeta hårt för att genomföra den. Hon har gjort all forskning och sedan haft en konstnär till hjälp att designa utställningen. Det här skåpet var helt underbart. Det var som taget ur Lok-Annas hus. Den vita ormen i sprit, bot mot allt. Massor av örter som lindrar symptom och en bok där all svartkonst kan skrivas in.
Några unga kvinnor med syfilis. Jag trodde att det var mest män som drog på sig syfilis genom att gå till fallna kvinnor och sedan sprida sjukdomen till sina fruar. Marie berättade att hela byar kunde vara smittade. Sjuka mammor ammade och spred sjukdomen vidare till sina barn. Så något att tänka på är att även unga kvinnor kunde vara tandlösa och märkta av sjukdom. Jag gick och pratade med Marie för att lära mig mer om sjukvård vid gruvan under 1600-talet. Jag fortsätter att arbeta på min pjäs som ska heta "I burgrevens tid" eller kanske "Mycke vill ha mer och fan vill ha fler".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar