söndag 26 maj 2013

Inför Läsfestivalen

I februari började jag tänka på Läsfestivalen och hoppades innerligt att jag skulle vara frisk nog att jobba med den. Det har gått bra. Lisbeth och jag har  planerat och tillverkat under våren, fehattar och festavar bl a. Vi planerade att vara sagofe och bokfe. Att berätta sagor samt ge boktips. Vi tänkte även ut hur tidningsrummet skulle kunna bli mer fantasifull, det var nämligen där vi skulle hålla till.
Jag klippte bokmärken ur gallrade barnböcker, plastade in och satte på fina band. Cirka 350-400 stycken blev det att dela ut till alla barn.
 Det är fredag och vi är på väg ut på stán. Vi ska dela ut program, miniböcker och bokmärken allt för att göra reklam för festivalen. Det är roligt att träffa allmänheten på det här viset och vi är riktigt bra på att få kontakt men folk. Karin Hane, bibliotekschefen, står lite vid sidan bakom och ser relativt glad ut.


 När jag på måndagen ringde Dalaradion så sa en ung man som hette Svan att vi gärna fick göra reklam för festivalen men att de ville göra det som ett "arbetsreportage" dvs komma till biblioteket och vara med i förberedelserna. Bra idé tyckte vi. Inslaget finns att lyssna på hos Dalaradion men jag har inte hört det än. Lisbeth har lyssnat och är nöjd. Bra, då gjorde vi inte bort oss totalt.
 Överallt sjuder det av aktiviteter på stadsbiblioteket. Synnevö fäster upp vimplar i festivalfärger.
...och så står det "rålösa" låntagare och undrar vad vi sysslar med...det här är Bosse Reen, en van låntagare som själv skriver mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar