torsdag 11 mars 2010

Einar Norelius




Någon gång under 1970-talet lånade Einar Norelius ut ett antal tavlor till Falu stadsbibliotek. Dessa hängdes upp på Barnavdelningens vägg. Einar gick säkert och väntade på att Falu kommun skulle köpa hans tavlor. Men se det hände aldrig. Då blev Einar arg och stegade upp till bibliotekschefen Lars-Ove Pollak och sa att nu tar jag ner mina tavlor. Pollak bönade och bad att de skulle få hänga kvar, så skulle han försöka ordna fram pengar. Efter en tid lyckades det och Einar Norelius fick i uppdrag att måla en tavla till barnavdelningen. Det blev en stor triptyk fylld av musik- och sagomotiv.
Vi har haft så mycket glädje av den tavlan! Einar har lagt ner sin sagosjäl i den. Vi berättar om näcken, Ariadne, Adam och Eva, prinsen och prinsessan, sagans skepp, år efter år. Många barn har fått höra sagor som är inspirerad av den tavlan.
I dag när jag berättade om tavlan så frågade jag barnen om de la märke till att Einar målat precis som han vill. Jo, det såg dom. Bland annat att träden har händer. Ser ni molnen undrade jag. Ja, sa några barn och fnittrade. Dom ser ut som kräks, sa en flicka...ja eller som snor sa en annan. Är det inte fantastiskt att man faktiskt får måla precis som man vill...till och med kräk- och snormoln och rosa vägar, sa jag. Barnen satt tysta en stund och bara tittade, lika nöjd över Einar Norelius sätt att måla som jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar