lördag 9 juni 2012

Ett antal böcker

 Katerine Pancol
Krokodilernas gula ögon
När jag läste den här boken så började jag fnissa och tänkte för mig själv att Pancol hade läst Kerstin Ekmans "Grand final i skojarbranchen". I den boken visar det sig att den vackra, sociala författaren är en bluff. Det är en annan kvinna som skrivit böckerna, en kvinna som gärna skriver men som inte vill sälja sig genom reklam.
Här i "Krokodilernas gula ögon" figurerar två systrar. Den ene en grå mus och den andre världsvan och vacker. Den vackra övertalar systern att skriva en bok åt henne. Systerns man har stuckit med en annan. Hon är i desperat behov av pengarna och skriver en roman med hjälp av sin avhandling om 1100-talet.  Boken blir naturligtvis en stor succé.
Känns intrigen igen? Katerine Pancols bok kom ut på franska 2006 och Kerstin Ekmans "Skojarbranchen...
kom ut 2011.
Den här boken roar för stunden men håller inte riktigt för 600 sidor. En bra redaktör skulle säkert kunnat kapa bort 200 sidor.

Alan Bennett
Snusk
För ungefär ett år sedan läste jag Bennetts bok "Drottningen vänder blad". Det är en urcharmig, rolig bok som jag glatt slukade. Den här boken Snusk har undertiteln "Två osedliga berättelser". Den första berättelsen handlar om mrs Donaldsson. För att dyga ut sin pension spelar hon patient inför blivande läkare (bra jobb, undrar om det finns i Sverige också?). Pengarna räcker likväl inte till så hon tar emot några studenter som inneboende. När det unga paret inte kan betala hyran så undrar de om inte mrs Donaldsson vill ha betalt i natura. Hon får erbjudande att se på när de har sex. Lite obekvämt i början men efter ett tag får mrs Donaldsson rentav lite mersmak.
Boken är lättläst och jag läste den med nöje men "Drottningen..." är roligare och mer originell.
Karen Thompson Walker
En tid för mirakel
Vad händer om jordens rotation stannar upp?  Om dygnets 24 timmar plötsligt börjar bli 27, 28 jag till och med 60 timmar. Den här historien berättas av elvaåriga Julia. Boken är en dystopi och jag tycker den borde passa 11, 12 och 13-åringar. Förlaget har klassat den som en vuxenroman. Jag undrar varför...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar