söndag 23 maj 2010

Moni Nilsson och Stina Wirsén



Andra boken om Semlan och hennes kompis Gordon. Semlan är en tjej som tycker att allt är möjligt. Gordon han letar efter parallellvärldar. Tillsammans är de oövervinnliga. Moni Nilsson har förmågan att skriva lätt och roligt utan att undvika svåra ämnen. Hon överraskar alltid. I den här boken drunknar Gordon nästan i ett parallellförsök. De hittar Semlans försvunna farfar och uppträder på Ullevi. Den här boken ska jag köpa till mitt 12 åriga barnbarn..



Wirsén
I 15 års tid har jag använt Djurboken när jag bokpratar för bebisar. Jag tröttnar aldrig på den. Bilderna är roliga och färgerna klara. Stina har gjort så många fantastiska böcker för riktigt små barn. Nu har två pekböcker som heter Oj! och  Hej! kommit. En kollega och jag enas om att hon än en gång lyckas överraska. När jag läser igenom Oj! så önskar jag att jag hade haft en ettåring brevid mig, jag blir sugen att läsa den för någon. Det är en historia om vänskap, hemskheter, olyckor och lyckan att bli räddad av någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar