måndag 31 maj 2010

Segu, en afrikansk släktkrönika


Condé, Maryse
Segu
Vad jag blir lycklig när jag hittar författare som är en skickliga berättare. Maryse är verkligen en sådan. Hon är född 1937 på Guadeloupe och är en av karibiska litteraturens främsta författare (förlagets ord men jag tror på det).
Bokens berättelse börjar i slutet på 1700-talet i staden Segu vid floden Joliba. Huvudpersonen i bokens början är Dusika. Han är adelsman och medlem av det kungliga rådet. Han är fa, det vill säga patriark och härskare över fem familjer. Det är en lycklig tid men välstånd föder avund. Intriger gör att Dusika mister sin plats som härskarens förtrogne. Favoritsonen börjar i lönndom drömma om en annan tro. Han överger fädernas gudar och så småningom förändras allt.
Bak i boken finns några stamträd och kartor. Jag önskar jag sett det innan jag lästa boken.
Som tur är så finns det fler översatta böcker av Maryse Condé: Där Joliba gör en krök
Färden genom mangroven och Desirada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar