fredag 16 juli 2010

Posten

En enkel sak trodde jag...att betala en räkning. I vanliga fall betalar vi över nätet men nu ville jag betala över disk. Vad finns nu ett postkontor i Falun? Det stora kontoret försvann för länge sedan. Det lilla försvann för något år sedan. Men vänta nu, det finns ett stort postkontor på Ingarvet (så långt bort att man säkert inte får några kunder, tänkte jag bittert). Jag tog mig dit och stegade in. Det ser konstigt ut...men så kommer tre personer fram och jag kan fråga. Betala räkning? Nej, det kan du inte göra här! Vi har ingen kassaverksamhet. Det här kontoret är för företag.
Vem fan slog sönder posten? När startade nedmonteringen?
Posten har under 400 år vuxit fram till ett perfekt serviceställe. Nu är allt förstört på några år. Vem ska hudflängas? Jag skulle vilja göra som min mor brukar säga "ta den ena och slå den andra med".
Det är väl först när allt är utsålt och all service försvunnit som vi kommer att förstå att Sverige hade en god byråkrati utan korruption.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar