måndag 19 juli 2010

Slöjdebatten

För några månader kom en kvinna in på biblioteket. Hon frågade på engelska vad som behövdes för att få ett lånekort. Jag berättade hur det gick till. Som identifikation använde hon sitt pass. Jag tittade på passet och sedan på kvinnan. Hon var en vacker 35-åring med böljande hår men på passet hade hon en slöja som täckte allt men lämnade en liten rundel av ansiktet. Är det här du? undrade jag. Ja, sa kvinnan, tyvärr var jag tvungen att täcka mig.
De somaliska kvinnorna, som hälsade på hemma hos mig, var mycket noga med sina stora tygstycken. De frågade flera gånger "det kommer väl inga män hit?" innan de tog av sig. Jag vill inte att de ska tvingas att leva utan slöjor för det var deras sätt att leva. Men kanske behöver kvinnor , som kommer till Sverige,stöd för att kasta slöjorna när de känner sig mogna för det.
Lakritz snöre nådde inte längre därför har han ofrivilligt en slöja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar