fredag 1 november 2013

Lapp på luckan

Äntligen blev det dags för författarafton på stadsbiblioteket. I somras, när jag var på bokhandeln, pratade ägaren om att de inte kunde vara vid Gruvan längre. Då sa jag att han skulle ta kontakt med biblioteket. Det är självklart, i mitt tycke, att vi ska samarbeta. År det någonstans en författare ska vara och berätta om sitt författarskap så är det väl bibblan. Biljetterna fick en strykande åtgång.

Lisbeth och jag slog oss ner vid paret Ståhl. Anneli var så vacker i en fin 50-talshatt.
Här sitter de på rad. Helens von Zweigbergk, Johan Theorin, Karin Wahlberg och Jan Guillou.
Helena började berätta. Hon var rolig och lätt att lyssna på. Det märks att hon förutom sitt författarskap är journalist och programledare på radion. Hon dyker också upp ibland som "Spanare".
Johan har avslutat den fjärde boken. De utspelar sig alla på Öland. Skumtimmen, hans förstlingsverk, har just spelats in som film.
Karin har skrivit både spänningsböcker och andra romaner, cirka 10 stycken. Hon är utbildad läkare och det märktes, när hon skulle berätta om sitt författarskap så trillade hon lätt in i beskrivningar av sjukdomar och sjukvården.
Sist kom kungen...Guillou. Han reste sig upp och intog scenen. Det märks att han är van att tala inför publik. Han småskrockar och myser inför sina egna formuleringar. Han har tagit på sig ett hästjobb. Att berätta "Det stora århundradet", en släktkrönika som sträcker sig över hela 1900-talet.. Jag köpte "Mellan rött och svart" som är den tredje delen i serien.
En mysig stund på stadsbiblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar