fredag 16 maj 2014

En lisa för kropp och själ

Jag hade ingen aning om att det här i Dalarna finns en Hamam, turkiskt bad. Mina vänner Lisbeth och Berit hittade på en överraskning till mig på födelsedagen. De tog mig till "Flottaren" i Vansbro, som byggt en helt ny del till hotellet. En fantastisk badanläggning. När vi kom stod det tre unga människor och väntade på oss. En berättad att vi först skulle duscha och sedan gå in i en vanlig bastu, där skulle vi sitta i 10 minuter. Eftersom jag inte visste hur det hela skulle gå till så kändes allt lite pillrigt. 
Efter ännu en dusch gick vi in i en ångbastu. Ångan pyste ut ut väggen och fyllde hela det lilla rummet, vi såg knappt varandra. Efter det tågade vi in i ett stort vackert rum. Det var helkaklat, över oss välvde sig en stjärnhimmel. I mitten stod en stor kaklad fyrkant. Där på marmorbordet fick vi lägga oss och vi fick en varsin baderska. När jag låg på den varma stenplattan kastade baderskan vatten på mig med hjälp av en skål. Sedan började hon att skrapa huden, jag riktig kände hur allsköns avlagringar åkte med. Så var det dags för stora påsar som de svängde fram och tillbaka och ur påsarna kom ett härligt lödder som vi fick över hela kroppen och nu följde en skön massage...en rengöringsmassage. Så avslappnande. Min baderska frågade om jag ville ha saltmassage. Det ville jag förstås, allt måste jag prova. Men det började svida så jag fick be henne slänga vatten på mig så saltet försvann.  Men en sådan lyx att en medmänniska tar sig tid att ägna sig helt åt mig.  En sak jag bävade för var att det skulle komma en skopa kallt vatten, jag hade läst någonstans att det skulle kunna förekomma men det gjorde det inte.
När jag var färdig hjälpte mig baderskan att gå till en dusch och där kunde jag välja kalldusch men jag avstod. Berit och Lisbeth var modigare.
Jag kan helt klart rekommendera Hamam för trötta kroppar, stela leder och en själ som behöver komma ifatt.
 Det stora bordet framför Lisbeth är behandlingsbänken, man kan säkert vara fyra samtidigt.

    Efteråt bubblade vi...
Vi bjöds först på kall färskpressad apelsin. Det var så gott efter all behandling sedan när allt var klart så fick vi te och blåbärspaj med färska bär. 
http://www.flottaren.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar