fredag 30 maj 2014

Staffans utställning på Kristi flygaredagen

Staffan Svensson, konstnär och vän, har just nu en fin utställning på Galleri Creatio. Öppen även i morgon lördag och söndag. Det är ett par som byggt en mycket fin utställningslokal strax utanför Ludvika. Förr låg här en restaurang Röda stugan.
I förgrunden en skulptur av Staffan och själv står han bakom i ljusa sommarkläder.
 

Publiken börjar samlas utanför galleriet. I bakgrunden syns Lisbeth, Anne, Stig och Bosse.
Berit och Anneli från Sunnansjö.
Mannen med skägg är en av mina favoritkonstnärer, Svante Rydberg. Brevid står hans syster enligt Berit är hon textilkonstnär.
Från fönsterväggen silade ett underbart ljus... I förgrunden några av Staffans marmorfigurer. Utställningen visade hur mångsidig han är. Mycket i trä men även målningar och grafik.
Staffan berättar...
Vi gjorde också en typisk "Johanssons-utflykt". Vi skulle gå ner till sjön och äta vår picknick men naturligtvis hade folk byggt staket så vi kom inte fram. Men vi hittade en brygga, inte särskilt bekväm men det fick duga. Anne, sambo men Staffan, följde med oss. Det var meningen att vi skulle ta med Anne och Staffan för att äta lite i det fria men när vi såg hur mycket folk som kom så förstod vi att det skulle vara svårt för dem att följa med. Jag viskade till Anne att vi skulle gå och fika då svarar hon snabbt "jag är så hungrig, jag har inte ätit mer än lite fil i morse". Bra med folk som talar om vad de vill.
Vi skickade med smörgåsar och bärpaj till Staffan så han blev inte helt utan i alla fall.
                                                   Berit i det gröna...
                                                    Stig med matsäck...

1 kommentar:

  1. Åh vad härligt att ni kom till Staffans vernissage i torsdags och att jag fick följa med på Johanssons-utflykt! Sen försökte jag och S skicka mms till din mobil med bild på smörgåsätande konstnär som var sååå tacksam för er omtanke - även om honom! Pussåkram!

    SvaraRadera