söndag 1 september 2013

Onsdag i Stockholm

Vi bor hos Bibban, Berits svägerska. Hon har ett radhus i Ekerö... ett fantastisk, välplanerat hus byggd under 60-talet med en trädgård som innehåller äpplen men också vindruvor!
Jag visste inte att vindruvor klarade sig så högt upp som i Stockholmstrakten.

"Jag vill gärna gå till Hallwyska palatset", sa jag till Berit och hon hängde på. Men först skulle vi hitta en affär som Berit ville till, den låg någonstans på Hornstull (tror jag det var). Tänk er bönder på stán!  Men vi åkte buss från Ekerö, tunnelbana in till T-centralen och sedan tunnelbana igen... vi kom rätt! Helt fantastiskt!
Hallwyska är ett högreståndshus där allt finns kvar och allt är katalogiserat. Så ordentligt att till och med Fru Hallwye gick på dramaten med ett nummer hängande från klänningsfållen, klänningen var katalogiserad!
Eftersom Anna, Fingal och jag spelade teater om Thunströmsfamiljens liv, i Falun, och även visade själva museet så var jag intresserad av denna familj som man också kunde följa tack vare att allt är lämnat som det en gång var. Vi hade sådan tur att vi fick en guid alldeles själva, vilket gjorde att vi kunde ställa alla frågor vi ville. Guiden (ni ser honom på bilden) var humoritstisk och kunnig så vi njöt av visningen.

 Huset byggdes av Willhelm Kempe, en duktig företagsledare som byggde upp en stor förmögenhet. Han fick en dotter som gifte sig med Walther von Hallwye. Han var fattig men hade gamla, fina anor och hon hade en stor förmögenhet, nyrik. Så högt passande att de fann varandra! Men guiden betonar att det inte var ett arrangerat äktenskap utan de var genuint förälskade i varandra.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar