söndag 1 september 2013

Stockholm

I tisdags hoppade Berit och jag på tåget i Borlänge. Mot målet Stockholm. För ungefär ett år sedan läste jag om miljonären Björn Jakobson och hans fru Lillemor. De hade tjänat många miljoner på barnselar, -stolar, -pottor osv. I artikeln funderade Björn och Lillemor vad de skulle göra av sina pengar. De bestämde sig för att bygga Artipelag, ett konstmuseum. De vill ge folket en chans att se bra konst. Det här berättade jag för Berit och Lisbeth och de fick "blodad tand". Det var därför vi for till huvudstaden. Lisbeth fick tyvärr förhinder.
 Ingången
 Överallt betong...jag har aldrig tidigare sett att betong kan skifta så vackert från mycket stramt till lenaste mjukt.
Konstnären som har gjort en retrospektiv utställning heter William Wegman från Massachusetts. Han visar olika sätt att uttrycka sig men det jag gillar mest är hans arrangerade bilder av sin fyra hundar.
Det var länge sedan jag såg en toalett så lyxig. Handfatet är gjort av ett stort stycke sten. Den stora stenen ser ut att sväva.
Artipelag ligger mycket vackert vid Baggesfjärden. När vi betalade inträde blev jag något överraskad, det kostade 250 kronor...om tanken är att ge god konst till folket så var inträdet väl högt men som tjejerna vid receptionen sa "det är dyrt att göra utställningar"... och huset har säkert inte varit billigt att bygga. Att besöka Artipelag var renande på något vis. Vacker omgivning, ett fantastiskt hus och en fantasieggande utställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar