fredag 28 februari 2014

Århundradets kärlekssaga

Anne-Li fyller år. Hon får en vetekudde i present. Jag fick en sådan av Lisbeth och jag älskar den. Man värmer den i mikron och lägger över frusna lemmar. Jag bjöd också Anne-Li  på Kultursoppa.
Dalateatern har föreställningar på fredagar mellan 11.30 och 13.00. I dag var det dags för "Århundradets kärlekssaga".
Gisela Nilsson, skådespelaren, spelade mycket liggande på golvet. Hon försvann bakom alla framförsittande publik, jag såg väldigt dåligt.  Det är längesedan jag läste Märta Tikkanens text men jag minns den svindlande kärleken. Den omtumlande kärlekscentrifug och lyckan över att just hon, Märta,blev den utvalda. Pjäsen som nu spelas på Dalateatern går fort fram och lyckan finns inte...men gott om elände, fylla, rädda ungar osv. Mannens självömkan över att bli övergiven av en far som super! Att hans egna barn upplever samma sak ser han inte.
Jag känner det som att spelet mal på i samma utlevelse, det känns inte intressant. Men så, skådespelaren tar på ett par röda skor och plötsligt får hon en intensiv ton som äntligen berör mig som publik. 
Gisela Nilsson hör till Teater Västernorrland.
Den här publikbilden är mycket sann. Många damer och enstaka herrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar