söndag 23 februari 2014

Oliver!

Anna och jag gick på premiären av " Musikalen Oliver" i går. Den spelades i Magasinet, en fantastisk lokal. Sittplatserna är uppbyggda på höga gradänger, vi som satt långt bak kände hur hela bygget gungade. Lite kusligt men det passade bra till den mörka scenbygget. Jag tyckte om scenen som ibland var ett barnhem, ibland en begravningsfirma, ibland mystiska gator, ibland Fagins hem för att sluta i ett pampigt rikemanshem.

 Anna ringer till Hugo för att höra om nattningen gått okey.
 Tyvärr tappade jag mitt program. Därför kan jag inte säga vad min favorit heter. Men hon är längst till höger på den här bilden. Figuren kallas Baronen (om jag inte minns fel). Jag tycker att inledningen på pjäsen känns spretig och gapig. Spelade alla på samma högljudda, fladdriga sätt eller är det bara jag som känner det så? I alla fall så det som att pjäsen fann sin styrfart efter att Baronen kom in i bilden. Det var också då den första kända Oliver-melodin spelades.
 Fagin - Torsten, spelar bra och han har en låt där han gör en fantastisk sångprestation. Där han "spelar på publiken", far runt på scenen och sjunger samtidigt. Mycket bra gjort och han får en rungade applåd som belöning.
 De som önskade kunde äta mat före föreställningen.
Musiker, skådespelare, amatörer, det var mycket folk på scenen men fler i publiken. Mellan 250 - 300 skulle jag tro. Det vore roligt att se föreställningen igen om några veckor. Då tror jag spretet lagt sig och att alla hittat sina roller och sitt samspel. Kul upplevelse var det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar