fredag 22 oktober 2010

Full fart på stadsbiblioteket

Snart kommer ungarna. De bussas från ungdomsgårdarna till biblioteket. Det här är ett samarbete mellan olika avdelningar inom Kultur- och ungdomsförvaltningen. Envikare träffar Bjursingar som träffar Sunbornungar osv
En bra sak är också att även de som aldrig går på biblioteket  får se att biblioteket även är till för dem.
Programmet görs av ungarna själva. Det är "live-are" som visar upp vad de sysslar med, Nebulosus. Två av dem gör en fantastisk eldshow i slutet av kvällen. OBS! Utomhus (inte så lämpligt inne i biblioteket).
5-6 grabbar visar upp sina färdigheter på en stor matta. De kallar sig Falu extrem team. Programmet är en blandning av akrobatik och streat.


Film i Dalarna lär ut filmanimering.
Olle från "Fråga Olle" pratar sex på ett underhållande sätt.
Så är det massor av bra musik. Ett gäng från Enviken och ett gäng från Sundborn som spelar. Det är många låtar från slutet av 1950 men även 1960. Inga ungar törs dansa men några av oss som jobbar är inte rädda att göra bort oss.. Vi rockar loss. Rätt som det är så kommer en Twistlåt och jag börjar Twista på det sätt som jag lärde mig 1961. Några tjejer håller på att skratta ihjäl sig. Efteråt kommer de och ställer sig runt mig. Ögonen är stora som tefat och en tjej säger. Vad gör du?
Jag berättar för dem att det var modedansen när jag var 12 år.
De som är lagda åt pysselhållet har massor av vackra pärlor att tillverka smycken av. Pelle, kulturchefen, visade stolt upp sitt armband.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar