tisdag 12 oktober 2010

John Ajvide Lindqvist

För ett antal år sedan var jag på Bokmässan i Göteborg. I programmet fick jag av en slump se namnet Ajvide. Eftersom jag just läst "Låt den rätte komma in" så ställde jag mig i den kö som skulle lyssna på honom. När jag står där köande så kommer en lång karl släntrande. Han tittar nöjt på kön (tycker jag). Det där är säkert den där John Ajvide Lindqvist, den nye skräckmästaren, hinner jag tänka innan en ballong smäller.
Mannen flyger högt av smällen. När jag väl köat mig in så får jag se att mannen är författaren Lindqvist. Man kan tydligen vara hur lättskrämd som helst och ändå skriva hemskheter.
"Lilla stjärna" börjar med en prolog. I den prologen står...Soliden, Skansen, Den tjugosjätte juni 2007. Det måste finnas oaser av trivsel där vardagens bekymmer läggs åt sidan för en stund. Inget ont får hända...skrik av smärta och skräck är otänkbart och det får inte finnas blod över marken. Det får inte ligga en död människa på scenen...
Det här är ett effektivt berättarknep. Han talar om hur boken kommer att sluta. Historien i övrigt är en lång berättelse innan huvudpersonerna Theres och Teresa möts. Tillsammans blir de ett monster som i slutet av boken slaktar människor utan någon känsla för dem. Ajvide kan konsten att effektivt driva en skräckberättelse framåt men jag tycker att den här boken blev för "splattig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar