tisdag 12 oktober 2010

Ögat















Mycket folk. Mörka rum. I med ögondroppar.
"Det känns skrapigt i ögat. Förra gången fick jag bedövningsdroppar först"
"Ah, de där bedövningsdropparna svider de också"

En kompis sa senare:
Lite folk = bedövningsdroppar
Mycket folk = utan
...det kan kanske vara så. Är det mycket folk så gäller det att hinna med.
Så här ser ögat ut när jag fått kontrastvätska insprutat i kroppen.
Längst till höger, det ljusa, är synnerven. I mitten,den diffust mörka är visst Gula fläcken (om jag förstått syster rätt) och pricken till vänster, med rött runt, är det som inte ska vara där.

När jag ringer för att höra vad det är så får jag beskedet kärlförändring. Det är alltså inte en blödning eller en propp som doktorn trodde att det kunde vara. Jag ska få en tid inom 3 veckor för operation med laser.
Vad är en kärlförändring? frågar jag syster. Det är en ...kärlförändring, fastslår hon.
Jag gör som många andra. Letar på nätet. Allt jag hittar om kärlförändringar har med diabetes att göra. Jag har inte diabetes...vad jag vet i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar